ارز های دیجیتال

ERC-1155 چیست؟ آشنایی با استاندارد توکن ERC-1155

ERC-1155 چیست؟ آشنایی با استاندارد توکن ERC-1155

ERC-1155 یک استاندارد ساخت توکن در شبکه اتریوم است که به لطف ظرفیت مولتی توکن (Multi-Token) و تعداد جدیدی از توابع طراحی شده برای ارائه تجربه کاربری بهتر قابلیت تغییر چشم انداز DApps در بلاک چین را دارد. در ادامه این مقاله شما را با استاندارد و توکن های ERC-1155 بیشتر آشنا خواهیم کرد، همراه داتیس نتورک باشید.

ERC-1155 چیست؟ آشنایی با استاندارد توکن ERC-1155

استاندارد توکن ERC-1155 چیست؟

ERC-1155 یک استاندارد ساخت توکن در شبکه اتریوم است که به لطف ظرفیت مولتی توکن (Multi-Token) و تعداد جدیدی از توابع طراحی شده برای ارائه تجربه کاربری بهتر قابلیت تغییر چشم انداز DApps در بلاک چین را دارد.

ERC-1155 یک استاندارد توکن است که اغلب برای NFT ها (توکن‌های غیرقابل تعویض) استفاده می‌شود. با افزایش محبوبیت NFT ها و تمایل هنرمندان بیشتر به ایجاد NFT، داشتن یک استاندارد توکن مانند ERC1155 برای تنظیم این توکن ها مفید است. علاوه بر این، برای کسانی که می خواهند توسعه بلاک چین را شروع کنند و می خواهند NFT ایجاد کنند، یادگیری در مورد استاندارد توکن ERC-1155، یکی از استانداردهای پیشرو در اتریوم، بخش مهمی از مسیر توسعه آنها را تشکیل می دهد.

البته ERC-1155 چیزی بیش از یک استاندارد توکن NFT است و زمینه را برای مدیریت و تراکنش های مولتی توکنی فراهم می کند. با این استاندارد، قراردادهای منفرد مستقر می‌توانند شامل ترکیبات مختلفی از توکن‌های غیرقابل تعویض، تعویض‌ پذیر و نیمه تعویض پذیر شوند.

این استاندارد توکن توسط تیم Enjin ابداع شد، ایده هایی را از استانداردهای توکن مانند ERC20 و ERC721 گرفت و با ارائه بهبود هایی خود را معرفی کرد. پیش از تعریف این استاندارد، شما مجبور بودید یک قرارداد جداگانه برای هر توکن قابل تعویض یا غیرقابل تغییر تحت استاندارد ERC-20 یا ERC-721، ایجاد کنید و این موضوع باعث می شد که بلاک چین اتریوم مملو از بایت کد اضافی شود. همچنین، با تفکیک هر قرارداد به آدرس‌های جداگانه، استانداردهای قدیمی‌تر عملکردهای خاصی را محدود می‌کردند.

برای رشد و گسترش اکوسیستم NFT و توکن های گسترده تر به سایر کاربردها، واضح بود که جامعه نیاز به ایجاد استاندارد جدیدی دارد. اگر پلتفرم‌های بازی و انواع دیگر dApps های مبتنی بر توکن (برنامه‌های غیرمتمرکز) می‌خواستند NFT‌ ها را در ترکیب قرار دهند، باید راهی جدید برای به حداقل رساندن حجم تراکنش‌ها و ناکارآمدی قراردادها پیدا کنند. بنابراین، ERC-1155 متولد شد.

با ERC1155، اکنون می توان انواع مختلف توکن ها را در یک instance منتقل کرد و در هزینه های تراکنش صرفه جویی کرد. علاوه بر این، امکان ایجاد معاملات در قالب سوآپ و سپردن چندین توکن در بالای استاندارد ERC1155 نیز وجود دارد. سیستم دیگر نیازی به تایید قراردادهای توکن به صورت جداگانه ندارد زیرا ERC1155 این مرحله اضافی را حذف کرده است.

انواع توکن ها در استاندارد ERC-1155

توکن های استاندارد ERC 1155 شامل انواع نامبرده میباشد:

توکن تغییر ناپذیر (Non Fungible Tokens)

این توکن ها همان NFT ها هستند که می توانند به شکل های گوناگون مورد استفاده قرار بگیرند.

به عنوان مثال یک اثر هنری دیجیتالی. یک GIF و یا یک سلاح خاص در دنیای گیمینگ. NFT ها بر خلاف دارایی های دیگر، کاملاً دارای هویت مشخص بوده و منحصر به فرد می باشند.

برای نمونه، توکن های Cryptokitties، هر کدامشان الگوی منحصر به فرد خود را دارد و نمی توان با دیگری، تعویض کرد. بنابراین از آنها با نام غیر قابل تعویض یا تغییر (Non Fungible) یاد می شود.

توکن نیمه تغییر پذیر (Semi-Fungible Tokens)

نوع جدیدی از توکن که فقط تا قبل از این که نقد شوند قابل تغییر یا تعویض می باشند. مانند بلیت یک کنسرت. زمانی که این توکن ها نقد شوند دیگر فاقد ارزش بوده و نمی توان به آن به عنوان یک توکن نگاه کرد. به عنوان مثال، یک توکن خاص برای خرید از یک فروشگاه، قابل تعویض تلقی می شود، اما فقط تا قبل از این که آن توکن نقد شود. به همین دلیل به آن ها نیمه تغییر پذیر گفته می شود.

توکن تغییر پذیر (Fungible Tokens)

منظور از توکن های تغییر یا تعویض پذیر، همان توکن های بومی پلتفرم های مختلف می باشد. یکی از بزرگترین مزایای استاندارد ERC1155 در مقابل ERC20 این است که به کمک یک قرارداد، می توان به ایجاد توکن های متفاوت دیگر پرداخت. این استاندارد برای صرفه جویی اقتصادی در برنامه های چند توکنی بسیار مناسب است.

مزایا استفاده از استاندارد ERC1155

ERC-1155 می تواند از یک قرارداد برای ایجاد انواع مختلف توکن های NFT استفاده کند.

این استاندارد کمک کرده است که کارمزد های تراکنش تا 90 درصد کاهش یابد. از این رو راهی مقرون به صرفه برای کسانی است که می خواهند وارد شبکه Blockchain شوند.

با استفاده از استاندارد ERC-1155، انتقال چندین نوع Token به طور همزمان به راحتی صورت میگیرد.

معامله و مبادله چندین توکن را می توان در بالای این استاندارد ایجاد کرد و دیگر نیازی به “تایید” قراردادهای توکن جداگانه نیست.

همچنین توصیف و ترکیب چندین نوع توکن قابل تعویض یا غیرقابل تعویض در یک قرارداد به سادگی صورت می گیرد.

استانداردهای توکن ERC-20 و ERC-721 موجود به اندازه کافی برای انواع آیتم های بازی انعطاف پذیر نیستند.

ایجاد یک استاندارد به این معنی است که جامعه بزرگ‌تر اتریوم شروع به پشتیبانی از این نوع جدید توکن می‌کند و راه را برای پذیرش سریع‌تر در کیف‌پول‌ها، صرافی‌ها، بازی‌ها و پروژه‌های جدید با استفاده از دارایی‌های بلاک چین توکن‌شده هموار می‌کند.

ERC-1155 تعداد بی نهایت توکن قابل تعویض و غیر قابل تعویض را در یک قرارداد هوشمند فعال می کند.

یکی دیگر از مزایای استاندارد ERC-1155 نسبت به قرارداد ERC-20 این است که با استفاده از یک قرارداد می توان توکن‌های بسیار متفاوتی را ایجاد کرد. استاندارد ERC 1155 مناسب اقتصاد چند توکنی است.

جمع بندی

معروف ترین استاندارد در شبکه اتریوم استاندارد ERC-20 است. یکی دیگر از شبکه های معروف اتریوم، استاندارد ERC-721 می باشد که توکن های تعویض ناپذیر (NFT) هم بر روی همین شبکه پیاده سازی می شوند. به طور کلی می توان گفت که اگر بخواهیم ویژگی های دو استاندارد رایج شبکه اتریوم، یعنی ERC20 و ERC721 را با هم ترکیب کنیم، به استاندارد ERC 1155 خواهیم رسید.

خیلی ها بر این باورند که کاربرد استاندارد ERC1155 تنها در گیمینگ می باشد اما این تصور اشتباه است و این استاندارد به هر دو شکل تغییر پذیر و تغییر ناپذیر در دنیای واقعی هم کاربرد دارد.

امیدواریم مقاله آشنایی با استاندارد توکن ERC-1155 مفید بوده باشد.

داتیس نتورک را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *