مایکروسافت, ویندوز سرور

معرفی ویندوز سرور 2019 و بررسی معایب و مزایا

معرفی ویندوز سرور 2019 و بررسی معایب و مزایا

ویندوز سرور 2019 آخرین نسخه از سیستم عامل مخصوص سرور شرکت مایکروسافت است که امکان ارائه سرویس های مختلف در شبکه های کامپیوتری را فراهم می کند و در این مقاله داتیس نتورک Windows Server 2019 را معرفی می کنیم و معایب و مزایای آن را نیز بررسی می کنیم، همراه ما باشید.

معرفی ویندوز سرور 2019 و بررسی معایب و مزایا

ویندوز سرور 2019 نسخه فعلی سیستم عامل سرور است که توسط مایکروسافت در تاریخ 2 اکتبر 2018 به صورت عمومی منتشر شده‌است و به عنوان بخشی از خانواده سیستم عامل ویندوز ان‌تی شناخته می‌شود.

توسعه ویندوز سرور ۲۰۱۹ در تاریخ ۲۰ مارس ۲۰۱۸ اعلام شد و اولین نسخه پیش‌نمایش محدود در همان روز منتشر شد.

در تاریخ ۲ اکتبر ۲۰۱۸ برای دسترسی عمومی منتشر شد..

ویندوز سرور ۲۰۱۹ بخشی از خانواده ویندوز سرور است و تاریخ پشتیبانی طولانی‌تر از ویندوز ۱۰ دارد. (ویندوز سرور ۲۰۱۹ تا سال ۲۰۲۹ و ویندوز ۱۰ تا سال ۲۰۲۵ پشتیبانی می‌شود)

نسخه جدید سیستم‌عامل سرور مایکروسافت ، طبق گفته این شرکت ، با افزایش امنیتی روبه رو شده و همانند ویندوز سرور 2016 ، همراه به صورت دو نسخه گرافیگی (دارای محیط GUI) و نسخه Server Core عرضه خواهد شد.

همچنین مایکروسافت اعلامی مبنی بر ارائه نسخه Nano نداشته است اما با توجه به پافشاری مایکروسافت بر تحول سیستم عامل سرور خود توسط Nano server 2016 بعید است که ویندوز سرور 2019 دارای نسخه نانو سرور نباشد.

همانطور که می‌دانید امروزه شرکت‌های بزرگ نیز به دلایل مختلفی به مدل محاسبات ابری ترکیبی روی خوش نشان داده‌اند.

بنابراین مایکروسافت نسخه اصلی این ویندوز را همانند ویندوز سرور 2016 بر روی محاسبات ابری با شعار “افزایش کارایی عملیاتی و بهینه‌سازی هزینه‌ها” بنا کرده است و تا حدودی نگاه‌ها را به سمت خود معطوف سازد.

مایکروسافت در جریان برگزاری کنفرانس Ignite که در سپتامبر سال 2017 برگزار کرد از پروژه Honolulu رونمایی کرد.

این پروژه یک برنامه مدیریتی مبتنی بر مرورگر می باشد و اکنون مایکروسافت اعلام کرده است که ویندوز سرور 2019 همراه با پروژه هونولولو همراه بوده و به مدیران سایت‌ها این قابلیت را خواهد داد تا برنامه‌های کاربردی و زیرساخت‌های موجود را از طریق به ‌کارگیری سرویس‌هایی همچون Azure Backup و Azure Sync با یکدیگر تلفیق کنند.

مایکروسافت با اشاره به محبوبیت فوق‌العاده زیرساخت‌های فراهمگرا که سامانه‌های ذخیره‌سازی و محاسباتی را با یکدیگر ترکیب می‌کنند، یادآور شده است که این شرکت از طریق ویندوز سرور 2019 با تولیدکنندگان محصولات سخت‌افزاری که تجهیزات HCI اعتبارسنجی شده ویژه مشتریان را تولید می‌کنند به همکاری خود ادامه خواهد داد.

مزیت فناوری HCI در این است که سامانه‌های پردازشی و سامانه‌های ذخیره‌ساز اطلاعات را در قالب یک راه‌حل واحد و یکپارچه که بر دو اصل سازگاری و همگرا بودن تاکید دارد با یکدیگر ادغام می‌کند.

رویکردی که اجازه می‌دهد مدیریت مراکز داده‌ها و پیاده‌سازی تغییرات روی سرورها، منابع ذخیره‌سازی اطلاعات و ساختار ارتباطی میان آن‌ها با سرعت بیشتری و یا حتی RealTime انجام شود.

بخش توسعه ویندوز سرور می‌گوید نسخه بعدی نرم‌افزار سرور عملکرد ، اطمینان ، و توانایی گسترش‌پذیری را در ارتباط با چنین طرح‌های بیش از پیش بهبود خواهد بخشید.

در عین حال، به منظور ساده‌سازی مدیریت زیرساخت‌های فراهمگرا ، مایکروسافت همچنین قابلیت کاربردی دیگری را ارائه کرده تا پروژه هونولولو با ویندوز سرور 2019 در قالب یک داشبورد کنترلی در ارتباط با استقرارهای HCI در ارتباط باشد.

یکی دیگر از اهدافی که مایکروسافت به دنبال آن است کم کردن اندازه ایمیج‌های مربوط به کانتیرها بوده تا زمان دانلودها کوتاه‌تر شده و فرآیند توسعه نیز بهینه‌‌تر از قبل شود.

مایکروسافت می‌گوید: «به دنبال آن هستیم تا اندازه ایمیج کانتیر Server Core را به یک سوم اندازه آن کاهش دهیم. در مقطع فعلی پشتیبانی از Kubernetes در وضعیت بتا قرار دارد. اما ویندوز سرور 2019 در زمینه محاسبات، ذخیره‌سازی و شبکه‌بندی کلاسترهای Kubernetes پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.»

اما این پایان ماجرا نیست و جالب است بدانید که ویندوز سرور 2019 به توسعه‌دهندگان لینوکس اجازه می‌دهد تا اسکریپت‌ها را از طریق به‌کارگیری ابزارهای استانداردی شبیه به Open SSH، Curl و Tar به ویندوز انتقال دهند. بعد امنیتی در این معقوله بهبود و گسترش پشتیبانی از Linux: Windows Server Shielded VMs مانع از آن شده تا ماشین‌های مجازی ساخته شده از سوی افرادی به غیر از مدیران شبکه دستکاری و یا ویرایش شوند.

ویندوز سرور 2019 همچنین قابلیت Shielded Windows 2019 را اضافه کرده تا از ماشین‌های مجازی لینوکسی به شکل خوبی محافظت کند.

مایکروسافت گفته است که ویژگی دیگری موسوم به رمزگذاری ماشین‌های مجازی را نیز ارائه خواهد کرد و این درحالی است که ویندوز سرور 2019 از همان مکانیزم مجوزدهی ویندوز سرور 2016 استفاده می‌کند.

ویندوز سرور 2019 دارای ویژگی‌های زیر است:

  • زیرسیستم ویندوز برای لینوکس (WSL)
  • پشتیبانی از کوبرنتیز (نسخه بتا)
  • ویژگی‌های واسط گرافیکی کاربر از ویندوز ۱۰ نسخه ۱۸۰۹.
  • فضای ذخیره‌سازی مستقیم
  • خدمات ذخیره‌سازی مهاجرت
  • ذخیره‌سازی Replica
  • سیستم بینش
  • بهبود ویندوز دیفندر
  • مرکز مدیریت ویندوز

منبع:

  1. pcmag

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *